Innehåll

  • Medlemskap med andel av medlemsvinet
  • Exempel på inträdeskostnader per flaska
  • Premiumvin
  • Årgångar
  • Årlig betalning av medlemsvinet
  • När är vinet leveransklart?
  • Leveranser / utlämningar
  • Beställningar
  • Betalning för leveranser av medlemsvinet och tillvalsviner
  • Ändra storlek på andel av medlemsvinet
  • Avsluta medlemskapet
  • Frågor / personlig rådgivning

Ladda ner som pdf

Detaljer om medlemskapet

1. Medlemskap med andel av medlemsvinet

Medlemmen / andelsägaren förbinder sig initialt att köpa 3 årgångar av medlemsvinet med minst den andelsstorlek som avtalats. Efter tre år förlängs avtalet automatiskt ett år i taget om andelsägaren inte väljer att säga upp avtalet per mail eller brev senast 1 månad innan avtalsperiodens utgång. Medlemmen har rätt att föra över avtalet till annan person.

Den avtalade andelen för de första tre åren kan variera från 5 lådor (30 flaskor) upp till 50 lådor (300 flaskor). Medlemmen har under avtalsperioden årligen möjlighet att justera sin andelsstorlek uppåt.

Vid tecknande av nytt avtal betalar medlemmen en inträdesavgift på 500 SEK samt en fast avgift på 15 SEK per flaska (5 SEK per år) för rättighet till medlemsvinet under minst tre år. Om medlemmen förlänger sitt avtal efter de tre första åren tillkommer ingen ytterligare fast avgift.

Lådor/flaskor per år
Inträdesavgift
5 lådor
30 flaskor
500 + 450 = 950 SEK
10 lådor
60 flaskor
500 + 900 = 1 400 SEK
15 lådor
90 flaskor
500 + 1 350 = 1 850 SEK
20 lådor
120 flaskor
500 + 1 800 = 2 300 SEK
25 lådor
150 flaskor
500 + 2 250 = 2 750 SEK
30 lådor
180 flaskor
500 + 2 700 = 3 200 SEK
40 lådor
240 flaskor
500 + 3 600 = 4 100 SEK
50 lådor
300 flaskor
500 + 4 500 = 5 000 SEK

Medlemskap i Vinföreningen La Galine tillkommer. Medlemsavgiften är förnärvarande 250 SEK per år.

2. Exempel på inträdeskostnad per flaska

  • Avskrivning på 3 års medlemskap 10 lådor/60 flaskor per år = 180 flaskor. Inträdesavgift: 1 400 SEK. Kostnad per flaska: 7,78 SEK per flaska.
  • Avskrivning på 5 års medlemskap 10 lådor/60 flaskor per år = 300 flaskor. Inträdesavgift: 1 400 SEK. Kostnad per flaska: 4,67 SEK per flaska.
  • Avskrivning på 8 års medlemskap 10 lådor/60 flaskor per år = 480 flaskor. Inträdesavgift: 1 400 SEK. Kostnad per flaska: 2,92 SEK per flaska.

3. Premiumvin

Vi erbjuder också möjligheten att köpa en del eller allt sitt medlemsvin som ett premiumvin. Medlemmen bestämmer i sitt avtal hur stor del av sin andel som skall vara normalvin och hur stor del som skall vara premiumvin.

Medlemmen kommer en gång per år erbjudas möjligheten att bestämma och ändra hur stor andel av premiumvin man vill ha för nästa årgång. Andelen premiumvin skall vara i jämna tretal lådor (18 flaskor). Under juni månad får alla medlemmar per mail en förfrågan hur stor andel premiumvin man vill boka för nästkommande årgång.

För premiumvinet kommer produktionskostnaden vara ca 2,20 € högre än för normalvinet (Se vidare under ”Årlig betalning” nedan).

4. Årgångar

Det är viktigt att notera att vi när det gäller medlemsvinet i alla sammanhang alltid talar i årgångar (vintage), vilket är det år då druvorna odlats och skördats. Detta då buteljering och leveranser alltid kalendermässigt sker minst ett år efter vinets årgång.

5. Årlig betalning av medlemsvinet

För medlemsvinet betalar medlemmen en årlig produktionskostnad, för vinifiering, buteljering och hantering inklusive moms. Produktionskostnaden för årgång 2024 blir preliminärt 7,10 € (cirka 79 SEK) per flaska för normalvinet. För premiumvinet tillkommer ca 2,20 € per flaska.

Produktionskostnaden betalas årligen i förskott för hela andelen i samband med buteljeringen av den aktuella årgången.

Fakturering / betalning genomföres under september månad. Fakturering görs i SEK till aktuell kurs vid faktureringsdatum. Betalning görs till Vinslottet La Galines svenska Bankgiro 735-5258.

Produktionskostnaden räknas upp årligen med svenskt konsumentprisindex.

6. När är vinet leveransklart?

Andelsägarna har rätt att kostnadsfritt lagra varje årgång av sitt vin maximalt ett år på vingården, eller i lager anvisat av vingården. Vinerna måste därefter tas om hand av andelsägaren. Om vinet ej tas ut inom ett år har vingården rätt att debitera en lagringskostnad.

Medlemmen kan själv välja att dela upp leveransen av sitt vin på flera tillfällen under den angivna leveranstiden för respektive årgång. Medlemmen kan beställa hem en årgång av sitt medlemsvin vid 3-4 tillfällen.

OBS: Det är viktigt att tänka på att medlemsvinet aldrig levereras per automatik utan medlemmen måste alltid lägga en beställning för att få hem sitt vin.

Här nedan är ett exempel på leveranstider för olika årgångar. De angivna leveranstiderna anger när respektive vin är leveransklart (1: a möjliga leverans) och när det senast skall vara uttaget (sista leverans).

Årgång 2024

Normalvin och premiumvin av årgång 2024: Leveranser av vin fr.o.m. november 2025 t.o.m. december 2026.

Årgång 2025

Normalvin och premiumvin av årgång 2025: Leveranser av vin fr.o.m. november 2026 t.o.m. december 2027.

7. Leveranser / utlämningar

Du kan beställa hem ditt medlemsvin vid max 5 tillfällen per år. Till varje leverans har medlemmen också möjlighet att köpa av tillvalsvinerna och de tillfälliga erbjudanden som är aktuella.

  • Transporter och utlämningar 3 gånger per år i Stockholm: maj, september och november.
  • Transporter och utlämningar 2 gånger per år i Laholm: juni och november / december.
  • Extra transport till Stockholm i februari - mars kan förkomma vid speciella behov.

Kostnad för transport, alkoholskatt och hantering inklusive moms är förnärvarande 46,50 SEK per flaska (279 SEK per låda).

8. Beställningar

En månad före varje transport till Stockholm eller Laholm får alla andelsägare och medlemmar ett mail att det är dags att beställa viner till den aktuella leveransen. Du har då ett ”beställningsfönster” på ca 12-14 dagar för att göra din beställning, innan vi stänger detta beställningstillfälle.

Notera att du till varje transport kan köpa enbart av alla tillvalsviner och tillfälliga erbjudanden som är aktuella även om du inte ska ta hem eller har något medlemsvin att beställa hem.

För att beställa leverans av ditt vin och/eller tillval loggar du in på ditt konto på hemsidan. Dina inloggningsuppgifter står alltid i det mail som går ut när det är dags att beställa. Detaljinstruktioner finns på beställningssidan.

9. Betalningar för leveranser av medlemsvinet och tillvalsviner

Betalning av skatt och frakt för beställda medlemsviner samt beställda tillvalsviner / tillfälliga erbjudanden (vin plus frakt och skatt) sker enligt följande:

I samband med att du gjort och bekräftat din beställning får du ett mail med specifikation och betalningsanvisningar.

Betalning skall sättas in snarast på Bankgiro 735-5258. Mottagare är Vinslottet La Galine ApS. Sista betalningsdag är angivet i bekräftelsemailet, och är i regel ca 2-3 veckor innan leveransdagen.

Observera att om pengarna inte är inne på kontot i tid så kommer din order inte kunna levereras. Glöm inte att du måste använda OCR-nummer vid betalning. OCR-numret är unikt för varje enskilt betalningstillfälle och framgår av bekräftelsemailet.

10. Ändra storlek på andel av medlemsvinet

Medlemmen / andelsägaren förbinder sig initialt att köpa 3 årgångar av medlemsvinet med minst den andelsstorlek som avtalas. Efter tre år förlängs avtalet automatiskt ett år i taget om andelsägaren inte väljer att säga upp avtalet per mail eller brev senast 1 månad innan avtalsperiodens utgång.

Medlemmen har under avtalsperioden årligen möjlighet att justera sin andelsstorlek uppåt. Att justera / öka sin andel för nästkommande årgång måste anmälas senast under augusti månad. Under juni månad kommer medlemmarna att få ett mail med förfrågan om man vill öka storleken på sin andel.

Medlem utan medlemsvin har också årligen möjlighet att teckna avtal om fast andel medlemsvin. För nästkommande årgång måste detta ske senast under augusti månad. Avtalsvillkor är de samma som för befintliga andelsägare med 3-års avtalstid.

Medlem med andel medlemsvin kan årligen minska sin storlek på andelen efter att en inledande 3-årsperiod har löpt ut. Minskning av andelstorlek för en kommande årgång måste anmälas senast under augusti månad.

11. Avsluta eller överlåta medlemskap

Efter en inledande 3-årsperiod kan en andelsägare välja att avsluta sitt medlemskap. Avtalet förlängs automatiskt ett år i taget om andelsägaren inte väljer att säga upp avtalet per mail eller brev senast 1 månad innan avtalsperiodens utgång.

Efter den första 3-årsperioden kan en andelsägare också välja att säga upp andelen och övergå till ett medlemskap utan medlemsvin. Även i detta fall måste detta meddelas senast 1 månad innan avtalsperiodens slut.

Medlemskap utan medlemsvin är ettårigt men förlängs automatiskt ett år i taget om man inte säger upp det per mail eller brev senast den 30 november.

En medlem har alltid rättighet att överföra sitt medlemskap till en annan person. Den person som ska ta över medlemskapet måste dock godkännas av föreningen och skall följa de regler som gäller.

12. Frågor / personlig rådgivning

Om du har frågor kring andelar, beställningar, leveranser eller våra viner är du alltid välkommen att kontakta La Galine på mailadress: info@lagaline.se

Du är också välkommen att kontakta Stig-Håkan Lindhé, vinkonsult och VD för Vinslottet La Galine ApS. Du kan kontakta Stig-Håkan på e-post stighlindhe.ddc@gmail.com eller per telefon 070 - 643 1269.